Mysterium Šumava v Egon Schiele Art Centru Český Krumlov nabídne pět výstav včetně rozsáhlé retrospektivy Josefa Váchala
Stěžejní událostí aktuální sezony v Egon Schiele Art Centru Český Krumlov je výstava Mysterium Šumava, která v pěti samostatných expozicích představí tvorbu klasiků i současných umělců, které spojuje právě Šumava.
Návštěvníci budou mít vzácnou příležitost na jednom místě vidět pozoruhodná díla českých legend Josefa Váchala (1884–1969), Josefa Seidela (1859–1935) a jeho syna Františka (1908–1997) a také představitelů dnešní generace Kathariny Dietlinger (nar. 1983) z Německa, Karin Pliem (nar. 1963) z Rakouska a Ondřeje Malečka (nar. 1977) z České republiky. Mezi mimořádnými exponáty, vystavenými v rámci expozic Mysteria Šumava, nechybí proslulá Váchalova kniha Šumava umírající a romantická nebo unikátní Seidelovy autochromy – sto let staré barevné snímky, které dosud nebyly veřejně prezentovány.
„Téma přírody, zejména pak světoznámého koutu Šumava/Böhmerwald je v době, kdy se média nepřetržitě zabývají válkou a terorem, nanejvýš vhodné, připomíná nám krásu našeho regionu a jeho historii jako věčnou inspiraci pro umění i pro každodenní život,“ podotkla Hana Jirmusová Lazarowitz, ředitelka Egon Schiele Art Centra.
Největší prostor, 1000 m2, je věnován Josefu Váchalovi. Retrospektivní výstava dokládá jeho umělecký vývoj s důrazem i na méně prezentovanou a dokonce podceňovanou část jeho tvorby, tj. ex libris. Představí také dřevorytové cykly z 10. let, soubor olejomaleb z 20. let, soubor kreseb z let čtyřicátých, ale i ukázky dřevořezby a Váchalových knih. Vystavena bude i kniha nejznámější, odborníky řazená mezi nejvýznamnější díla 20. století – Šumava umírající a romantická. Váchal sám nazval své životní dílo experimentem nových řezačských a tiskařských technik, kniha má rozměry 65 x 49 cm a v kůži vázaná váží zhruba 20 kg! V tiráži autor rekapituluje: „Text k této knize napsal, z 8014 řezaných a odlitých liter vysázel, 74 barevnými dřevoryty (celkem v 544 barvách tištenými) doprovodil, vytiskl a vydal celkem v 11 výtiscích dřevorytec Josef Váchal v době od 11. července 1928 do 3. května 1931.“ Přesto, že je v tiráži knihy uvedeno 11 výtisků, jde o dílo naprosto nedostupné, jedním z důvodů je to, že kniha byla již v době svého vzniku velice drahá a pro většinu sběratelů finančně nedosažitelná. Váchal proto z některých výtisků vyřezával podle požadavků jednotlivé dřevoryty a prodával je samostatně. I proto (a díky mimořádnému úsilí organizátorů) mohou návštěvníci českokrumlovské výstavy vidět toto dílo jak ve svázané podobě, tak i jednotlivé listy.
Další samostatnou výstavou v rámci Mysteria Šumava je dosud nejrozsáhlejší prezentace fotografií Josefa Seidla a jeho syna Františka, představující část z obrovského fotografického pokladu, jenž nemá v Evropě obdoby: obsahuje na 140 000 stoletých snímků na skleněných deskách, negativech či pohlednicích. Snímky z Fotoateliéru Seidel, svého času nejmodernějšího fotografického ateliéru na Šumavě, od jehož vzniku letos uplyne 110 let, jsou kronikou života na Šumavě. Seidelovi zachycovali černobílým obrazem věci všední, typické, zdánlivě obyčejné, díky nim si dnes můžeme lépe představit realitu života v tomto krásném, drsném kraji. Návštěvníci výstavy budou mít jako jedni z prvních možnost vidět vzácné Seidelovy autochromy – barevné snímky, které vynalezli v roce 1903 ve Francii bratři Lumièrové. Seidel začal tuto techniku používat pro výrobu pohlednic jako jeden z prvních profesionálních fotografů v Čechách, a to již tři roky po uvedení na trh!
Výstava je poctou oběma fotografům, poctou Šumavě i městu Český Krumlov a také několika osobnostem, které odkaz obou fotografů Seidlových zachránily. Umožňuje zároveň naprosto ojedinělé srovnání prakticky dokumentárních fotografických pohledů Josefa Seidla na Šumavu s pohledem Váchalovým. Z obou výstav je patrné, jak se cesty a inspirační zdroje obou – fotografa a „dřevorytce“ – v první polovině 20. století zajímavě protínaly.
Paralelně přístupné tři další výstavy volně inspirované šumavskou přírodou na české, rakouské a německé straně představují dílo umělců Karin Pliem, Kathariny Dietlinger a Ondřeje Malečka. Jejich tvorba obsahuje společné téma přírody, ale rozmanité způsoby zpracování. Od jednoduché linie kreseb, přes monumentální pastózní malbu až po dynamické obrazy s téměř kinetickou iluzí.